10 Ting om Responsive Web Design (RWD)

Alle taler om det, men det er de færreste der ved hvad det i virkeligheden er  – Responsive webdesign (RWD) er meget tiltalende, men når du vover dig ind i verden af flere skærmstørrelser, medier og mobile enheder kan det være skræmmende.

Internet.dk har 10 ting SKAL og MÅ til at guide dig gennem de forskellige  metoder til hjemmeside og e-mail-design.

Det Responsive Web Design begyndte

“Gør mit website mobilvenligt!” Det er en temmelig almindelig efterspørgsel i dag.  For første gang i 2014, comScore rapporterede mobile webbrowser havde overskygget desktop browsing globalt.

 

Responsivt webdesign

Responsive Web Design (RWD) er simpelt gammeldags HTML med CSS, blot her i den korte version, med mulighed at forespørge enheden PC, Tablet eller Smart Phone om skærmstørrelse. Dermed leverer din hjemmeside det resultat (visning)

på det ønskede medie i realtid.

1. Køb ikke RWD løsninger fordi det er trendy !!

Responsive webdesign er IKKE for alle. Tænk over, hvordan din bruger vil gennemse dit websted på deres mobile enhed, og måske endnu vigtigere, HVORFOR. Er de på udkig efter dit produkt, din adresse, dit telefonnummer, finde forhandler, på udkig efter eksempler eller referencer ?

Det er meget vigtigt at analyserer inden du kaster dine penge ud i en alt-i-een-løsning

2. Skrifttyper

Der er stor forskel på at benytte en mus og tastetur, for dernæst at bruge en pegerfinger på en tablet og på en smartPhone en tommelfinger, mens man går, cykler eller køre bil. På en stationær, er du vant til at læse indhold i 12-punkts skrift på en 22-tommer skærm. Mobile brugere kan ikke læse den lille skrift på deres telefoner. Du skal bruge meget større skriftstørrelser. Faktisk øge din mindste skriftstørrelse til noget, du synes er anelse for stor. Derefter tilsættes 1 point mere. Som en tommelfingerregel, i din  bør skriftstørrelsen være ikke mindre end 16px.

3. Skjul indhold til mobil eller ej

Der er ingen grund til at straffe mobile brugere ved at skjule noget af dit indhold eller, endnu værre, viser en skrabet-down version af dit website. Hold dig til en mobil-første design strategi (design for mobil, SÅ skalere tingene op for tablet, bærbar computer og stationære enheder). Hvis det er læsevenligt ! Du kan dog godt forvente at dine brugere straffer dig hvis du har uhørte lange artikler. Kunderejsen til dit mobile website skal matche brugerens behov i information, tid og muligheder.

4. Hold dine kunder til ilden – HELE tiden

Bare fordi du “kan” gøre noget, betyder ikke, du “skal”. Hold brugeren i tankerne. Ville denne funktionalitet være til gavn for dem? Husk, de stormer væk for kedeligt indhold. De ikke engang ved, hvad det betyder. For lidt ekstra kredit, tjek Googles 3 Ting .

5. Brugervenlighed og Design

Nogen mener at du kan nøjes med lidt indhold på din hjemmeside, fordi den derved bliver mere mobilvenlig. Men straffen kommer så fra en anden front – Søgemaskineoptimering ! Du skal ikke bygge en webside til en pc fordi den skal undestøtte din mobilside. Du skal bygge din DIGITALE markedsføring så den passer til dine kunders behov. Køber du en hjemmeside fordi den er Responsiv, har du ikke lyttet til dine kunders behov.

6. Hastighed, indhold og funktionalitet

Responsive webdesign har fordele og ulemper i forhold til hastighed. Store flotte billeder og film kan med selv 4G være en dræber i tiden det tager at downloade. Så vælger du en alt-i-een-løsning må du gå på kompromis med dit PC design.

7. Brug knapper rigtigt

En mus er designet til stor detaljeret kontrol og en finger er ikke et præcist pegeredskab. Hold din line-højde på mindst 1,4 og din skriftstørrelse mindst 16px. Knapper og navigation links bør også have mindst 8 pixels polstring og 15px af margin omkring dem, for dem af os med fede fingre.

8. Testpanel er Vigtigt

Få ikke dine medarbejdere til at teste dit Responsive Design. find 10 brugere der kan teste dit nye miljø og LYT ! De lyver ikke hvis de ikke er i familie.

9. Forsøg ikke at lave De Vises Sten

Responsive webdesign handler om at slippe for vedligehold på flere hjemmeside og indhold. Men det er et kompromis med design ! For at opnå det bedste resultat kræver du tekniske færdigheder hvis du har et brand som kunderne forventer du værner om. I deres søgen efter dig må du aldrig sætte dem i tvivl om de er hos DIG. Mange Responsive webdesign ødelægger både indtryk og udtryk fordi det blot bliver “kogt ned” på en mindre enhed. Derfor ser du ofte at store brands ikke har Responsive webdesign.

10. Lave det design, dine kunder ser mest

Alle har en SmartPhone og næsten alle har brugt eller bruger den til at finde informationer eller produkter. Du skal enten via en brugerundersøgelse eller statisksystemer ( Google Analytics ) se hvor stor en del af dine brugere der benytter de forskellige enheder. Du skal kigge nøje på hvilke sider er er landingpage og hvilke der udgangssider. For det bestemmer hvor du skal ligge dine kræfter. Er mere end 30-50 pct. af dine kunder på mobile enheder vil vi IKKE råde dig til et Responsive webdesign.